Tikkelés

Szerző: Szemészeti Központ | Létrehozva: 2020.07.27 16:14 | Módosítva: 2021.02.18 14:55

A TIC vagy tikk hirtelen fellépő, akaratlan, gyors és szabálytalan mozgás, izomrángás. A TIC hátterében lelki, szervi és neurológiai betegségek is állhatnak. A szem izomrángása – hétköznapi nevén a tikkelés egy gyakori jelenség, leggyakoribb kiváltó okai lehetnek a stressz, a szem megerőltetése vagy magnéziumhiány.

A tikkelés problémája az esetek többségében teljesen ártalmatlan, fájdalommal nem jár, azonban lehet zavaró és kellemetlen, hátterében állhat idegrendszeri betegség, szemfertőzés, ritka esetben agydaganat is.

A tikkelés nem azonos a kényszeres, rögeszmés cselekedetekkel. Több formában létezik:

Egyszeri motoros TIC

pislogás, szemrángás, hunyorgás, arcrángások hirtelen jelentkező akaratlan mozgások, melyek leggyakrabban a szemet, száj körüli izmokat, ritkábban a nyakat, vállat és kar izmait érinti

Egyszerű vokális TIC

torokköszörülés, apró köhécselés, orrszívogatás, sziszegés, pisszegés

Komplex vokális TIC

beszédtémához nem tartozó mondatok ismételgetése, hallott szavak ismételgetése, illetlen szavak hajtogatása ok nélkül

JELENTKEZZEN BE ONLINE SZEMÉSZETI VIZSGÁLATÁRA

A tikkelés és szemrángás kialakulásának okai

A tünetegyüttesért jelenleg elsősorban az agysejtek által termelt anyagok közötti egyensúly zavarát teszik felelőssé (neurotranszmitterek), különösen a dopamin (túlsúly) és a szerotonin (alulműködés) nevű agyi ingerületátvivő anyagok egyensúlyát.

A gyermekkorban kezdődő esetekben tisztázható leginkább a családi hajlam. A szemrángás 5-6 éves korban kezdődik és serdülőkorban tetőzik, felnőttkorra általában meggyógyul. Fiúk esetében gyakrabban jelentkezik. Megfigyelések szerint a feszültség fokozza a tikkelés valószínűségét, bizonyos stresszhelyzetek a gyermekek életében rövidebb időszakra kiválthatják a tikkelést.

Ilyenek például:

• iskolakezdés
  • költözés
  • iskolaváltás
  • testvér születése
  • családi konfliktusok
  • haláleset

Milyen súlyos betegségekre utalhat a TIC?

Epilepszia – a szemrángás lehet epilepszia előjele is, főleg gyermekkorban.

Tourette- szindróma – idegrendszeri megbetegedés.

Agydaganat – ritkán, de állhat a szemrángás mögött.

A tic kezelése

A tünetek gyakran enyhék, észlelésekor érdemes minden nap legalább fél-egy órát szánni mozgásra, lazításra, ügyelni a megfelelő folyadék és magnézium bevitelre. Ha a tünetek e mellett sem csillapodnak, akkor mindenképpen javasolt szakorvost felkeresni. A tic súlyos problémát is előrevetíthet.

Az orvosok a tünetek súlyossága alapján döntenek a kezelés módjáról, melyek lehetnek:

• magatartásterápia
  • koncentrációs tréning
  • lazító technikák
  • gyógyszeres terápia – ritka, mert az esetek többségében csak enyhíti a tüneteket, de azokat nem szünteti meg

Szakember segíthet eldönteni, hogy milyen pszichés faktor játszik szerepet a tünetek kialakulásában, ezért az okok kezelése is egyénre szabott kell, hogy legyen.