Vörös, gyulladt szem

Szerző: Szemészeti Központ | Létrehozva: 2020.07.27 15:43 | Módosítva: 2021.02.17 14:38

A szemvörösségnek különböző okai lehetnek, így nem mindig könnyű kideríteni, hogy mi áll pontosan a háttérben. Leggyakoribb az allergia, kötőhártya-gyulladás, valamilyen irritáció – például kontaktlencse használata következtében, vagy különböző gyulladások, sérülések is állhatnak a hátterében.

A szem bevörösödésekor a szemnek nem minden részét érinti a probléma, de mégis azt az érzetet keltheti, hogy az egész szemünk ég, viszket, könnyezik. Többnyire gyulladásnak köszönhető a tünet kialakulása.

A bevörösödött, gyulladt szem okai

Allergia

Allergiás reakciótól a könnyezésen és a viszketésen túl be is vörösödhet a szemünk. A reakciót az immunrendszer egy ártalmatlan ingerre történő intenzív reagálása válthatja ki és akkor enyhül, amikor már nem vagyunk kitéve az allergénnek. Ilyenek lehetnek por, pollen, de akár kozmetikumok is.

Irritáció

A szembe kerülő idegentest, kémiai anyag vagy a folyamatos szemdörzsölés is eredményezheti a szem bevörösödését.

Kötőhártya-gyulladás

Hátterében állhat vírusos vagy bakteriális fertőzés, de akár allergiás reakció is.

Kevés alvás

A kevés alvás csökkenti a szembe jutó oxigén mennyiségét, amitől kitágulnak a szemekben található erek, ezért a fáradt szemek könnyen bevörösödnek. A másik ok az lehet, hogy a kevés alvás miatt a szaruhártya nincs eléggé hidratálva, ezért a szem kiszárad és piros lesz.

Túl sok alkohol

Az alkohol hatására kitágulnak az erek, több vér folyik át rajtuk. Minél több alkoholt iszunk, annál vörösebbnek látszik a szemünk.

Árpa

Az árpa bakteriális fertőzés következtében alakul ki, a szemhéjon jelenik meg. Az első tünetek közt a szemvörösség, a szemek duzzadtsága és érzékenysége érzékelhető.

Szubkonjunktív vérzés

Viszonylag gyakori, hogy a szem közvetlen felszíne alatt elpattan egy ér és egyfajta véraláfutás alakul ki. Kialakulhat attól, ha nehezet emelünk, de akár egy tüsszentés vagy köhögés is kiválthatja. A vérfolt idővel felszívódik, azonban ha többször jelentkezik, javasolt szakorvoshoz fordulni.

Zöldhályog

Glaucoma – azaz zöldhályog esetén megnövekszik a nyomás a szemben. A legelső tünetek között megjelenhet a szemvörösség.

Ajakherpesz

A szemek bevörösödését vírusok és helyi fertőzés is okozhatja. A herpesz vírus is megfertőzheti a szemet, ami gyulladást vált ki.

Szivárványhártya-gyulladás

A szem sötétvörössé válik, jellemző a lüktető fájdalom a szem elülső részén.

Magas vérnyomás

Amikor a szemfehérjén makacs vörös foltok jelennek meg, az magas vérnyomást jelezhet. A magas vérnyomás következtében a vérerek kitágulnak, meg is repedhetnek, és ez okozza a vörös foltokat.

Vérzés

Kötőhártya alatti bevérzéstől előfordulhat, hogy az egyik szem hirtelen, egyéb tünetek nélkül bevörösödik. Idősek körében gyakori.

A bevörösödött, gyulladt szem kezelése

Az esetek többségében a tünet néhány nap alatt kezelés nélkül is elmúlik. Különböző módokon lehet enyhíteni a viszketést, szúró érzést, például borogatással, szemcseppel. Érdemes kerülni az erős fényt illetve a füstös helyeket, ezzel is kímélve szemünket.

FONTOS!

Amennyiben a szem vörösödése néhány napon belül nem szűnik meg, javasolt szemész szakorvost felkeresni, hogy kiderüljön, mi okozza a bevörösödést, gyulladást.