Cukorbetegség

Szerző: Szemészeti Központ | Létrehozva: 2020.07.27 16:19 | Módosítva: 2020.12.08 10:37

A rendszeres szemészeti vizsgálattal cukorbetegek esetében komoly problémák előzhetők meg, akár vakság is. Az elváltozások hosszú ideig tünetek nélkül jelentkezhetnek, így szemészeti ellenőrzés nélkül gyakran már csak későn, akár visszafordíthatatlan stádiumban kerül a cukorbeteg a szemész szakorvoshoz.

Mit jelent a cukorbetegség?

A cukorbetegség a leggyakoribb anyagcsere-betegség, lényege, hogy a hasnyálmirigy egy autoimmun folyamat miatt kevesebb inzulint termel, vagy egyáltalán nem termel. Ez az 1-es típusú diabétesz. A 2-es típusú diabétesz esetében a sejtek inzulin hiányában nem tudják felvenni és hasznosítani a vérben lévő cukrot, emiatt a vércukorszint megemelkedik és a cukor a vizelettel távozik a szervezetből. A sejtekbe nem jut cukor, ennek számtalan következménye lehet a szervezetre.

Mit jelent a cukorbetegség a szem esetében?

Az ideghártya hajszálereinek fala károsodik, emiatt az erek falának áteresztőképessége megnő és a vérplazmából folyadék, zsírok és fehérjék szivárognak az ideghártya szövetébe, ott lerakódnak és kialakul a diabéteszes retinopátia. Amikor ezek a folyamatok az éleslátás helyén jönnek létre, diabéteszes makulopátiáról beszélünk, amely a látásélesség csökkenését okozza, de okozhat maradandó látásromlást is.

A cukorbetegség a vakság első számú okozója, gyakran a szemészeti vizsgálat mutatja ki a még tünetet nem okozó, nem diagnosztizált diabéteszt annak ellenére, hogy ezt az anyagcsere-betegséget elsősorban belgyógyász, endokrinológus, vagy gyermekorvos állapítja meg.

Azoknál, akik tudnak cukorbetegségükről, mindenképpen fontos a rendszeres szemorvosi vizsgálat. A korai felismerésnek döntő jelentősége van a cukorbetegség okozta szemészeti problémák esetében. A diabéteszes betegeknél gyakrabban alakul ki zöldhályog, szürkehályog, illetve a szemmozgató izmok bénulása.

A cukorbetegség szemészeti szövődményei

A diabéteszes retinopátia a legsúlyosabb szövődmény, mely a szem félyérzékelő idegszövetének a betegsége.

Cukorbetegség esetén a szemlencse anyagcseréje károsodik, ennek következtében

• megduzzadhat, elszürkülhet, hályog alakulhat ki.
  • keringési zavar alakulhat ki a látóidegben – látótérkiesést okozhat
  • bénulás fejlődhet ki a külső szemizmokat mozgató idegekben – kettős látás, kancsalság, olvasási zavar jelentkezhet
  • ideghártyát érintő elváltozások és komplikációi – üvegtesti vérzés, zöldhályog, retina leválás

Minden tízedik cukorbetegnél súlyos látásromláshoz vezet. Mivel a szövődmények sajnos sokáig tünetmentesek maradhatnak, döntő jelentősége van a szemészeti szűrővizsgálatoknak.

Szemfenéki erek állapota

Tájékoztatást ad a beteg egyéb szerveiben lévő erek állapotáról, mely fontos információt ad a kezelőorvosnak. A cukorbetegség diagnózisát követően ajánlott mielőbb elvégezni a szükséges vizsgálatokat és javasolt félévente, vagy évente megismételni.

Rizikófaktorok

A 2-es típusú cukorbetegség kialakulása még nem tisztázott, mi az oka, hogy egyeseknél kialakul, míg másoknál nem. Bizonyos tényezők azonban növelik a kockázatot:

• testtömeg index (BMI) – a 2-es típusú cukorbetegség elsődleges rizikófaktora az elhízás. Az elhízás okai:
    • szükségleten felüli táplálékbevitel
    • fizikai aktivitás hiánya
  • cukorbetegség a családban
  • életkor
  • csökkent glükóztolerancia
  • gesztációs diabétesz

FONTOS!

Diabétsz fennállása esetén a szemet még inkább védeni kell! Az érintettek az öröklött tényezőkön túl  fokozottan ki vannak téve a környezeti veszélyeknek is, mint például az ultraibolya sugárzásnak, mely

• a látásélességet veszélyezteti
  • kancsalságot, szemfáradtságot okoz

Hogyan előzhető meg cukorbetegség esetén a szemészeti szövődmények kialakulása?

Legfontosabb a vércukor normális szinten tartása, fontos, hogy a vércukorszint ne ingadozzon, mivel az ronthat az ideghártya állapotán.

Cukorbetegség diagnózisának felállítása után mindenképpen szemfenék vizsgálat elvégzése szükséges!

Hogyan hat a cukorbetegség a látásra?

Amennyiben a szemben magas a vércukor, megváltozik a szemlencse víztartalma és a fénytörő képessége is. Ennek következményeképpen rövidlátás léphet fel.