Kötőhártya gyulladás

Szerző: Szemészeti Központ | Létrehozva: 2020.07.27 16:18 | Módosítva: 2020.09.28 15:14

A kötőhártya-gyulladás az egyik legelterjedtebb szemészeti betegség, minden korcsoportban előfordul. A kiváltó okok azonban változnak a különböző betegcsoportokban, lehet fertőzéses eredetű vagy vírusos kötőhártya-gyulladás, de okozhatja valamilyen irritáló, allergén anyag is. Legjellemzőbb tünete a szem bepirosodása, viszketése, égő, szúró fájdalom, valamint enyhébb vagy erősebb könnyezés, váladékozás.

A kötőhártya borítja a szem fehérjét és a szemhéjak belső felszínét, ami egy laza, erekkel átszőtt áttetsző hártya. A szem kötőhártyáját érintő gyulladásos folyamatokat nevezzük összefoglaló néven kötőhártya gyulladásnak.

Kötőhártya gyulladás okai

Fertőzéses eredetű

• fertőzéses eredetű baktériumok
    • streptococcus pneumoniae
    • staphylococcus aureus
    • haemophilus influenzae
  • szexuálisan terjedő betegségek kórokozói – szexuálisan aktív személyeknél jelentkezhet, illetve olyan újszülötteknél, akik születés közben a fertőzött anyai szülőcsatornán áthaladva betegszenek meg
    • gonorrhea
    • chlamydia
  • vírusok
    • adenovírus
    • Herpes Simplex vírus

Nem fertőzéses eredetű

• allergiás kötőhártya gyulladás
  • szem szárazságából adódó kötőhártya gyulladás
  • szemet érintő egyéb irritáció (uszodában, munka közben)

A kötőhártya gyulladás érintheti mindkét vagy csak az egyik szemet. Általában az allergiás kötőhártya gyulladás esetében jelentkeznek a tünetek mindkét szemen.

Kötőhártya gyulladás tünetei

• szem viszketése
  • égő, szúró fájdalom
  • szemhéjak összeragadása
  • szem kipirosodása
  • idegentest érzés
  • fényérzékenység

A panaszok leggyakrabban az őszi-téli időszakban, illetve allergiaszezonban jelentkeznek az arra érzékenyeknél. A kötőhártya gyulladás az esetek nagy részében fertőző, ezért fontos a korai diagnózis és kezelés.

A kötőhártya-gyulladás diagnózisa a tünetek alapján általában könnyen felállítható.

• réslámpával végzett biomikroszkópos vizsgálat - mindenképpen javasolt
  • bakteriális tenyésztés, vírus szerológiai vizsgálat – visszatérő, makacs gyulladás esetén javasolt
  • allergiavizsgálat – amikor a szemviszketés a jellegzetes panasz
  • Schirmer teszt – szemszárazság ellenőrzése céljából

A kötőhártya-gyulladás kezelése

Egyszerű, heveny, gennyes kötőhártya-gyulladás esetén széles spektrumú antibiotikum szemcsepp segíthet megszüntetni a gyulladást. Használható még hosszabb, elhúzódó vagy járványos gyulladás esetén az akut szakaszban.

A vírusos kötőhártya gyulladás nem kezelhető antibiotikus szemcseppekkel, illetve kenőcsökkel.

Allergia esetén antihisztaminok, nyálkahártya duzzanatcsökkentők, hízósejt stabilizálók, szteroidok és gyulladáscsökkentő szemcseppek használata jöhet szóba.

Hosszabb ideig fennálló tünetek, panaszok esetén javasolt szemész szakorvost felkeresni. A járványos kötőhártya gyulladás megbetegítheti a szaruhártya felületes részeit, hegesedést is hátra hagyhat a nem megfelelő kezelés.

A kötőhártya gyulladás megelőzése

A fertőzéses eredetű kötőhártya gyulladások cseppfertőzéssel terjednek, személyes kontaktus létrejöttekor nagyon figyeljünk a személyes higiénére.

• Gyakori, alapos kézmosás
  • Kezeivel ne érjen a szeméhez, ne dörzsölje
  • Ne használja más kozmetikumait (szemfesték)
  • Naponta cseréljen törölközőt