Magas vérnyomás

Szerző: Szemészeti Központ | Létrehozva: 2020.07.27 16:19 | Módosítva: 2020.09.07 14:09

Szemünkön látszik meg először a magas vérnyomás. A szemfenéki érrendszert érinti először, mivel a szemfenéki érrajzolat az egyetlen érhálózat, mely alapján következtetni lehet a szervezet érrendszerének állapotára.

Magas vérnyomás esetén a szem bevérzései is előfordulhatnak, de maga a bevérzés nem feltétlenül utal magas vérnyomásra. Piros bevérzések hátterében az állhat, hogy az emelkedett vérnyomás megterheli az erek falát, a hirtelen kiugrás pedig akár az erek megrepedéséhez is vezethet.

A kezeletlen magas vérnyomás további komplikációkhoz vezethet, mint például

• az ideghártya fő verő- vagy visszerének elzáródása
  • kóros új erek
  • kötőszövetes lemezek képződése
  • üvegtesti térbe törő vérzés

Az üvegtesti vérzés esetén a vérzés sűrűségétől, mennyiségétől vagy elhelyezkedésétől függően homályt, vagy foltot lát a beteg. Az üvegtesti vérzés és a súlyos látóideg-vérzés kivédésére a magas vérnyomásban szenvedőknek szükséges félévente, vagy sűrűbben szemfenéki vizsgálat szemnyomás méréssel, laborvizsgálat és rendszeres vérnyomás kontroll.

A betegség lefolyása gyorsulhat, lassulhat, de javulhat is, amennyiben a vérnyomás értékeket sikerül normál tartományban tartani.

Tünetek, melyek hátterében vérnyomás probléma állhat

• látászavar
  • szem bevérzése
  • átmeneti vakság

A magas vérnyomás szemtüneteinek stádiumai a betegség súlyosságának mértékétől függően

A tünetek megjelenésének sorrendje – előfordulhat, hogy változik ez a sorrend.

1. stádium: nincs elváltozás, a vérnyomás rendezése után az esetleges elváltozások visszaalakulhatnak.
  2. stádium: tartósan magas vérnyomás esetén az erek fala átépül, meszesedik. Az izomréteg és az erek körüli kötőszövetes hüvely megvastagszik. A verőereknek kialakul a „rézdrót”, majd az „ezüstdrót” megjelenése.
  3. stádium: az erek fala megvastagszik a rá nehezedő nagy nyomás miatt, egyenetlenné válik, szakaszosan lefűződnek. Az erek találkozásánál benyomódás alakul ki.
  4. stádium: a károsodott érszakaszon folyadék, majd vér lép ki. A vérellátás zavara miatt az ideghártya adott területei elhalhatnak.
  5. stádium: jellemző a látóidegfő vizenyője,látásromlás, látótérkiesés, a korábbi tünetek mellett.